Akcja „Sprzątamy Beskidy z PTT” – rejon Błatniej – 27 kwietnia 2013 r.

logo-kolorW dniu dzisiejszym odbyła się kolejna, trzecia już wycieczka zorganizowana w ramach akcji „Sprzątamy Beskidy z PTT 2013”. Po rejonie Szyndzielni i Klimczoka, po rejonie Potrójnej, nadszedł czas na sprzątanie rejonu Błatniej.
O godzinie 9.00, z różnych dzielnic Jaworza, na szlaki wyruszyły dwie grupy wolontariuszy. Pierwszą grupę stanowili przedstawiciele oddziału PTT w Chrzanowie wraz z uczniami i opiekunami ze Szkolnego Koła Turystyczno-Krajoznawczego z II LO z tego samego miasta. Łącznie 10 osób. Podążali oni żółtym szlakiem z Jaworza Centrum do Schroniska PTTK na Błatniej. Po drodze zebrali łącznie 250 litrów śmieci. Gospodarze schroniska okazali się naszej akcji bardzo życzliwi i pozwolili pozostawić posegregowane śmieci przy schronisku, tym samym zabezpieczając ich transport na wysypisko. Ogromnie miłym gestem z ich strony był również poczęstunek wolontariuszy gorącą herbatą.
Drugą grupę stanowiła reprezentacja oddziału PTT w Bielsku-Białej wraz z Kołem Miłośników Beskidów Diablaki z Dąbrowy Górniczej. Dwudziestoosobowa ekipa wyruszyła z Jaworza Nałęża czerwonym szlakiem przez Łazek do Schroniska PTTK na Błatniej. Już na samym starcie uczniowie zrzeszeni w KMB Diablaki zebrali 300 litrów śmieci, które zostawili jeszcze w dolinie. Tutaj należą się ogromne podziękowania Wójtowi Gminy Jaworze, za szybkie zorganizowanie transportu tych zbędnych z górach rzeczy. Dalej zbiory były równie obfite, zebrano kolejne 300 litrów śmieci. Poza popularnymi śmieciami jak papier, folie, plastikowe i szklane butelki trafiały się nam bardzo ciekawe okazy: kilkanaście butów, kilka par spodni, koszule, plastikowe wiadra. Prawdziwym „białym krukiem” okazał się… masywny fotel !!! Szczęście sprzyjało naszej ekipie i udało nam się zostawić zebrane śmieci przy Ranczu na Błatniej, którego właściciel zgodził się na zabezpieczenie śmieci i ich transport w jedyne właściwe im miejsce. Za ten gest serdecznie dziękujemy.
Spotkanie obu ekip nastąpiło przy Schronisku PTTK na Błatniej. Tam po kilkudziesięciominutowym odpoczynku na posiłek, pamiątkowe fotografie, dzielenie się wrażeniami wybraliśmy się na szczyt Błatniej. Po nacieszeniu oczu przepięknymi górskimi panoramami, rozpoczęliśmy wędrówkę niebieskim szlakiem w kierunku Wapienicy. Po godzinie marszu zorganizowany został w przepięknej beskidzkiej scenerii quiz w trzech kategoriach wiekowych: dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Uczestnicy wyprawy wykazali się olbrzymią znajomością wiedzy i bezbłędnie odpowiadali na pytania dotyczące ekologii, segregacji śmieci i ochrony przyrody. Podczas całej drogi do Wapienicy kontynuowaliśmy zbiórkę śmieci, które szybko zapełniały kolejne dwa 100 i jeden 120 l worek na śmieci. Przy parkingu w okolicach zapory w Wapienicy mieliśmy kolejne 320 l śmieci.
Tutaj oficjalnie zakończyliśmy dzisiejszą wycieczkę. Pożegnaliśmy wszystkich uczestników i wróciliśmy się do swoich miejscowości. Jednak relacja byłaby niepełna, gdyby nie fakt, że poza ekipami na szlakach w akcji brała udział kilkuosobowa grupa najmłodszych dzieci z Bielska-Białej wraz z opiekunami. Stanowili oni tego dnia trzecią ekipę, która posprzątała ze śmieci fragment Doliny Jasionki. Wypełnili oni śmieciami 50 litrowy worek.
Podsumowując dzisiejszą wycieczkę wypada podać jeszcze dwie cyfry. Blisko 40 osób zaangażowanych dzisiaj czynnie w akcję zebrało łącznie 1220 litrów śmieci, co jest jak do tej pory najlepszym wynikiem w akcjach z cyklu „Sprzątamy Beskidy z PTT”. Serdecznie zachęcam do udziału w kolejnych wycieczkach w ramach naszej akcji!

Więcej zdjęć: (tutaj)

Norbert Owczarek

uczestnicy sprzątania przed schroniskiem na Błatniej

Ten wpis został opublikowany w kategorii aktualności, kronika - 2013, Sprzątamy Beskidy z PTT. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.